Jak zmniejszyć cholesterol?

Palenie papierosów, brak ruchu, stosowanie środków antykoncepcyjnych czy stres to czynniki zwiększające poziom cholesterolu. W głównej mierze jednak największy wpływ ma dieta. Niezdrowe jedzenie to główna przyczyna złego stanu zdrowia. Co zatem robić, aby nieco obniżyćpoziom cholesterolu?

Zdrowa dieta w walce z cholesterolem

Ten rodzaj odżywiania zwany jest też dietą hipolipeniczną czy przeciwmiażdżycową. Tę metodę mogą stosować nie tylko osoby z zaburzeniami lipidowymi, ale także te, które pragną pozbyć się kilku zbędnych kilogramów i jednocześnie wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do codziennego życia. Jakie są zasady tej diety? Przede wszystkim najlepiej jest spożywać pięć posiłków dziennie, podzielonych na małe porcje, aby nie obciążać żołądka. Dobrze jest także, aby wprowadzić zdrowy nawyk polegający na regularności ich jedzenia, co poprawi metabolizm i znacznie ułatwi trawienie. Krokiem do redukcji poziomu cholesterolu jest ograniczenie spożywania tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz zredukowanie do niezbędnego minimum procesu smażenia potraw. W odstawkę powinny więc pójść wszelkiego rodzaju masła, oleje czy margaryny. Przygotowywane posiłki zdecydowanie lepiej jest ugotować w wodzie lub na parze. W diecie niskocholesterolowej bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi dużej ilości błonnika oraz witamin A,C, E czy B6. Co ciekawe, choć ta metoda odradza stosowanie alkoholu, to polecane jest w niej okazjonalnie picie czerwonego wina z dzikiej róży, które przyczynia się do redukcji złego cholesterolu.

Zasady zdrowej diety na obniżenie cholesterolu

W pierwszej kolejności należałoby zwiększyć ilość tłuszczów nienasyconych. Warto zatem zamiast ciężkich i kalorycznych sosów do warzywnych sałatek dodawać oliwę z oliwek. Bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 zbawiennych dla utrzymania właściwych norm cholesterolu są również ryby. W diecie tej pokarmami, które powinny gościć na talerzu jak najczęściej są: chude mięso, odtłuszczony nabiał, nasiona słonecznika lub sezamu, pieczywo razowe, soja, soczewica, płatki owsiane, warzywa kapustne oraz owoce. Jeśli chodzi o napoje, w menu powinna królować przede wszystkim niegazowana woda mineralna, soki owocowe albo ziołowe herbatki. Kolorowe napoje gazowane są stanowczo zabronione!
Produktami całkowicie zakazanymi są tłuste wędliny i mięsa, a także pełnotłuste sery żółte i topione. Z lodówki powinny także zniknąć kaloryczne śmietany, pasztety i konserwy, tłuste mleko, podroby oraz majonez. Ponadto należy całkowicie wyeliminować alkohol, gdyż spożywany z nadmiernych ilościach uszkadza wątrobę i w konsekwencji przyczynia się do podniesienia poziomu trójglicerydów we krwi. Należy także wykluczyć z menu fast foody, niezdrowe i pełne środków konserwujących zupy w proszku, słodycze, słone przekąski oraz ograniczyć do minimum spożycie soli, która zatrzymuje wodę w organizmie. Dieta niskocholesterolowa doradza także wyeliminowanie nawyku rozpoczynania poranka od wypicia filiżanki kawy, która hamuje apetyt.
Na koniec warto pamiętać także o aktywności fizycznej. Zwiększenie ilości ruchu na świeżym powietrzu i rzucenie palenia to także duży krok do sukcesu w walce ze złym cholesterolem.

Zobacz również: Najlepsze i najgorsze ubrania dla każdego typu sylwetki

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze