Właściwości grejpfruta

Czerwony, różowy, żółty. W takich kolorach występuje
grejpfrut. Cytrus znany jest nie tylko ze słodko-gorzkiego smaku. To popularny
środek na odchudzanie i sposób na obniżenie cholesterolu. A ty jakie znasz
właściwości grejpfruta?

Grejpfrut na zdrowie

Grejpfruty został sprowadzony do Europy z wyspy Barbados już
w XVII wieku. W 90% składają się z wody. Słodko-gorzki miąższ skrywa wiele
cennych substancji: witaminy z grupy B, witaminę E i C, błonnik. Poza tym
zawiera również cukier, kwasy organiczne oraz karoteny, czyli barwniki roślinne
(np. likopen), flawonoidy, pektyny. Odpowiadająca za gorzki posmak naryngina
sprawia, że owoc usprawnia pracę jelit, a tym samym przyspiesza przemianę materii
i działa lekko przeczyszczająco. Grejpfrutom przypisuje się ponadto działanie przeciwmiażdżycowe,
zapobiegające sklerozie i żylakom oraz wzmacniające odporność. Ze względu na
niską zawartość węglowodanów, grejpfruty to odpowiednie owoce dla diabetyków.

Codzienne spożywanie soku z grejpfruta lub surowego owocu
obniża poziom cholesterolu we krwi, czyli zmniejsza ryzyko zawału. O tym
przekonują naukowcy z Izraela. Z kolei badacze z Teksasu dowodzą, że sok z grejpfruta wzmacnia kości.
Działanie antynowotworowe owocu jest dyskusyjne. Badania amerykańskich uczonych
dowodzą, że popijanie niektórych leków przeciwnowotworowych sokiem z grejpfruta
poprawia wchłanianie się leku, tym samym wzmacniające jego działanie. Dr Nancy
Turner z Uniwersytetu w Teksasie ustaliła, że niektóre składniki owocu mogą
spowalniać namnażanie się komórek raka jelita grubego. Z drugiej strony,
codzienne dostarczanie do organizmu związków zawartych w grejpfrucie ma
zwiększać ryzyko raka piersi. W tym miejscu utnijmy spekulacje co do wpływu
grejpfruta na rozwój i leczenie nowotworów. Niezbędne są dalsze badania.

Pamiętaj jednak, aby NIE POPIJAĆ leków sokiem z grejpfruta.
Dlaczego? Odpowiedź w załączonym materiale filmowym.

Grejpfrut na odchudzanie

Niska wartość energetyczna i wpływ na przyspieszenie
przemiany materii sprawiły, że grejpfruty znane są przede wszystkim jako środek
na odchudzanie (stąd m.in. dieta
grejpfrutowa
). Zawiera naturalne spalacze tłuszczu – witaminę C i błonnik. Zawarte w grejpfrucie substancje
stymulują produkcję insuliny, jednocześnie zmniejszając poziom glukozy we krwi.
Są sycące, dzięki czemu eliminują uczucie głodu na dłużej. Co więcej, są
niskokaloryczne. Jeśli chcesz zmniejszyć porcje spożywanych posiłków, na pół
godziny przed obiadem i kolacją spożyj ćwiartkę grejpfruta. Trawienie po
posiłku wspomoże zielona herbata z dodatkiem suszonego grejpfruta. Na koniec
dwa przepisy na koktajle z grejpfrutem w roli głównej.

Przepisy na koktajle
odchudzające
z grejpfruta

Koktajl 1.

Składniki: 1 pomarańcza, 1 grejpfrut różowy, 1 grejpfrut
żółty, 2 łodygi selera naciowego, pęczek mięty.

Zobacz również: Najlepsze i najgorsze ubrania dla każdego typu sylwetki

Pomarańczę i grejpfruty umyć, obrać ze skórki i pokroić na
małe cząstki. Seler i miętę umyć i drobno posiekać. Wszystko wrzucić do
blendera i zmiksować. Koktajl można posłodzić miodem lub złagodzić smak dodając
jogurtu naturalnego.

Koktajl 2.

Składniki: 2 różowe grejpfruty, szklanka truskawek
(najlepiej świeżych), 2 banany, mały jogurt naturalny, łyżeczka cukru
trzcinowego lub łyżeczka miodu.

Banany pokroić w plasterki i wrzucić do blendera razem z
truskawkami, cukrem i jogurtem. Wycisnąć sok z grejpfruta i dodać do
pozostałych składników. Całość zmiksować na jednolitą masę. 

Podziel się:

Przeczytaj także: