Jedzenie cukru

Każdy z nas uwielbia jeść cukierki, lody lub inne desery o dużej zawartości cukru, choć często słyszymy, że tego typu jedzenie może w znacznym stopniu szkodzić naszemu zdrowiu. Zdarza się, że mamy niepohamowaną ochotę na słodycze i wtedy niezastąpionym produktem jest uwielbiany cukier dodawany do herbaty, ciast, tortów, ciasteczek, piwa, a nawet do zupy pomidorowej. Nie zwlekaj i już teraz dowiedz się, czy jedzenie cukru wywiera wpływ na nasze zdrowie, a także jakie wyróżniamy rodzaje cukrów.

Czy cukier szkodzi?

Tradycja spożywania cukru jest dość długa. Otóż już w starożytności ten powszechnie spożywany produkt został sprowadzony do Europy, gdzie do dziś cieszy się dużym uznaniem. Jako pierwsza smak cukru odkryła ludność mieszkańców Nowej Gwinei. Bardzo często także dziś słodki smak cukru jest jednym z pierwszych, jaki mamy okazję poznać w dzieciństwie i który bardzo szybko zyskuje nasz entuzjazm pielęgnowany ogólnie dostępnymi słodyczami. Kiedyś cukier spożywczy(bo takim mianem się go określa w celu odróżnienia od związków chemicznych o tej samej nazwie) traktowany był ze względu na swoje właściwości pobudzające jako lekarstwo. Współcześnie wpływ jedzenia cukru na zdrowie budzi coraz więcej zastrzeżeń. To jego wciąż (choć często nieświadomie) rosnąca ilość spożycia obarczana jest powstawaniem takich chorób jak otyłość, próchnica lub cukrzyca. Dość wysoką kaloryczność cukru pogarsza fakt, że omawiany produkt spożywczy dostarcza nam wyłącznie węglowodany. Ważne jest, że jedzenie cukru powoduje wydalenie witamin i minerałów, które wcześniej znajdowały się w organizmie, co łączyć należy z procesem jego trawienia. Cukier jest produktem spożywczym negatywnie wpływającym na działanie jelit i żołądka, a także stanowi główną przyczynę rozregulowania gospodarki hormonalnej kontrolującej jego poziom we krwi. Co istotne jest zwłaszcza dla rodziców, bowiem jedzenie cukru przez pociecy może począwszy od najmłodszych lat może powodować uzależnienie, które z kolei często skutkuje problemami z nadwagą. Znany jest także negatywny wpływ jedzenia cukru na zdrowie zębów, bowiem to on jest główną przyczyną powstawania próchnicy. Warto zatem przed sięgnięciem po kolejny batonik, cukierek, czekoladę albo napój uświadomić sobie, że ich spożycie nie dostarczy nam wielu wartości odżywczych, a zamiast których przyswoimy ogromne pokłady często niepotrzebnych węglowodanów.

Rodzaje cukru

Cukier jednak nie zawsze odnosi się do tego samego produktu. Z jednej strony mamy do czynienia z różnymi roślinami, z których jest produkowany, z drugiej inna może być jego konsystencja i sposób obróbki. Uwzględniając pierwsze kryterium, należy wymienić: cukier trzcinowy, cukier buraczany, cukier brzozowy, cukier mlekowy, cukier owocowy oraz cukier skrobiowy. Z kolei z uwagi na sposób obróbki i postać wyróżnić można: cukier puder, cukier palony i cukier kryształ.

Ciekawym i zdrowym pomysłem na słodkie jedzenie jest zastąpienie cukru miodem, który nie tylko zaspokoi nasze pragnienie na małą przekąskę, lecz także dzięki jego leczniczym właściwościom pomoże nam przezwyciężyć posiadane dolegliwości. Poza tym jedzenie różnych rodzajów miodów wspaniale wzbogaci doznania smakowe, a unoszący się aromat pozwoli nam zapomnieć o istnieniu niezdrowego cukru.

Zobacz również: 10 urodowych trików, które musisz znać

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Kuchnia:

Sos do gołąbków Pobierz przepis na pyszne batoniki müsli z otrębami i żurawiną Jak przygotować idealny smoothie w 8 prostych krokach? Jak przygotować jabłkowo-cynamonowe chipsy? Kurczak po indyjsku Nowe spojrzenie na domowy hummus Pomysł na dietetycznego łososia Słodycze - zdrowe czy nie? Stwórz idealną sałatkę owocową! Poznaj przepis na owoce morza dla początkujących Ile wiemy o zdrowym żywieniu? Jak zdrowo grillować? 2 aromatyczne dania z tymiankiem "Schudnij pysznie wiosną i latem" - do wygrania w konkursie Jak stworzyć idealnego burgera w 5 prostych krokach? Co zapakować do piknikowego koszyka? Jak przygotować zupę brokułową z jogurtem greckim? Przygotuj makaron z sosem z ciecierzycy! Jak upiec wiosenne ciasto z rabarbarem? Jak przygotować wegetariańskie spaghetti carbonara? Przygotuj prosty lunch do pracy! Stwórz kolorowy sernik na Wielkanoc! 2 pomysły na szybki deser z mikrofali Jak dodać ekstrawagancji wielkanocnym daniom?

Popularne w tym tygodniu:

Galaretka Niebieska – Wodzisław Torcik wiśniowy z chrupiącym spodem bez pieczenia – Wodzisław Sernik na zimno z galaretką – Wodzisław Zupy krem Wodzisław – aksamitna porcja warzyw Pasztety warzywne Wodzisław