Lekka kolacja

O zdrowym odżywianiu mówi się coraz częściej. Wskazane jest jedzenie zdrowych śniadań i lekkich kolacji. Co kryje się pod pojęciem lekka kolacja? Jakie są zdrowe nawyki żywieniowe? Za lekkie nie uznaje się z pewnością produktów smażonych i ciężkostrawnych. Polecane są za to niskokaloryczne produkty, które wypełnią żołądek i pozostawią uczucie sytości. Ważnym składnikiem pokarmów jest błonnik. Znajdziemy go w otrębach, płatkach owsianych, pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz w warzywach i owocach.

Jedzenie przed snem

Dość popularne jest przekonanie, że jedzenie kolacji powinno odbyć się przed godziną 18. Dużo osób więc traktuje tę godzinę jako żelazną, a jedzenie po 18 jako przestępstwo przeciwko zdrowemu odżywianiu. Tymczasem, jedzenie do 18 jest wskazane wówczas, gdy kładziesz się spać około 22. Jeżeli zaś prowadzisz nocny tryb życia, takie przymuszanie się do niejedzenia po 18 będzie trudne. Kolacja przed snem powinna wypaść mniej więcej 3 godziny przed pójściem spać.

W nocy tempo metabolizmu bardzo się obniża. Spowolniona przemiana materii spala mniej kalorii. Dlatego też w naszym organizmie odkładane są dodatkowe kilogramy. Jedzenie na noc bardzo obciąża żołądek i zmusza go do pracy. Organizm męczy się przez całą noc. W konsekwencji obniża się jakość naszego snu. A my nie wstajemy wypoczęci i z płaskim brzuchem, ale zmęczeni i ze wzdęciami. Brzuch po nocy powinien być bardziej płaski. Przyczyną odwrotnej sytuacji jest właśnie najadanie się na noc. Nocne uczty odbijają się nie tylko na wielkości naszego brzucha, ale też na wyglądzie twarzy. Na buzi malują się nam widoczne worki pod oczami.

Jadłospis na kolację

Problemem nie jest tylko to, kiedy jemy, ale też to, co jemy. Nierzadko objadamy się na noc ciężkostrawnymi i kalorycznymi produktami. Kolacja powinna być lekka, a jednocześnie musi dostarczyć energii i zapewnić uczucie sytości. Dlatego też ostatni posiłek w ciągu dnia nie może być obfity. Na kolację polecane są produkty bogate w białko. Odradzane są z kolei węglowodany. Nie najlepszym pomysłem jest jedzenie owoców, pieczywa oraz tłustego mięsa na kolację. Wśród produktów zakazanych na noc znajdują się banany, białe pieczywo.

Na kolację polecane są sałatki warzywne (są to bomby witaminowe), chude mięso, serek wiejski. Podać można kawałek mięsa drobiowego lub ryby z warzywami świeżymi lub gotowanymi na parze. Dobrym rozwiązaniem jest też przygotowanie sałatki warzywnej z oliwą, ziołami i kromka czarnego chleba. Miłośnikom pora proponujemy przyrządzić pora z winem. Dwa pory należy oczyścić i przekroić wzdłuż. Każdy kawałek można jeszcze pokroić. Kawałki pora kładziemy na rozgrzanej na patelni oliwie. Doprawiamy pieprzem i solą. Czekamy, aż pory zarumienią się od spodu. Następnie wkładamy pory do naczynia żaroodpornego i zalewamy 4 łyżkami bulionu oraz 4 łyżkami wina białego wytrawnego (może być też wino różowe). Naczynie przykrywamy folią aluminiową i wstawiamy do piekarnika. Pieczemy 20 minut w 180 stopniach. Po tym czasie zdejmujemy folię i pieczemy dalej, aż do miękkości. Produkty te nie dostarczają zbyt wielu kalorii, za to zapewniają uczucie sytości.

Zobacz również: 7 sposobów, aby wychować szczęśliwe dziecko

Podziel się:

Przeczytaj także: