Dieta paleo

Zdjęcie patelni / Shutterstock

Dieta paleo bazująca na jadłospisie z epoki kamienia staje się w Hollywood coraz bardziej popularna. Coraz więcej słyszymy o niej również w Polsce. Czy pobije swoją popularnością sławną dietę Dukana?

Autor książki „Dieta paleo”, dr. Loren Cordain uważa, że dieta ludzi pradziejowych była bardziej zgodna z naszymi uwarunkowaniami genetycznymi i dlatego nie chorowali oni na choroby układu krążenia czy otyłość. Dieta paleo zakłada rezygnację z fast foodów, słodyczy, przetworzonej żywności. Zwolennicy diety twierdzą, że zanim człowiek wymyślił rolnictwo i sposoby konserwacji i przetwarzania żywności był silniejszy, sprawniejszy i zdrowszy. Człowiek paleolityczny prowadził zbieracko-łowiecki sposób życia i wg dr. Cordaina jadał tylko warzywa, owoce, ryby, i chude mięso, natomiast w ogóle nie jadał roślin strączkowych i zbóż. Niejeden specjalista od epoki kamienia mógłby się jednak z tą tezą nie zgodzić. Człowiek pradziejowy z całą pewnością spożywał dziko rosnące zboża lub rośliny strączkowe (przecież w końcu wpadł na pomysł aby je udomowić i wymyślił rolnictwo) i jadł każdy możliwy do zjedzenia kawałek mięsa zwierząt, które upolował. Z całą pewnością nie trzymał się diety i tłuste mięso było dlań nie lada rarytasem. Autor wspomnianej książki podaje także argument, że ludzie pierwotni nie chorowali na serce i nie mieli wysokiego poziomu cholesterolu. Nie było to jednak wynikiem diety ubogiej w tłuszcze i węglowodany a ciągłego przemieszczania się, polowania i nieustającej pracy fizycznej, która pozwoliła mu przetrwać.

Nie warto więc rezygnować z tłuszczów i węglowodanów, bo nie tylko będziemy czuli się zmęczeni i opuszczą nas siły, ale w końcu mózg zacznie wolniej pracować i podupadnie także nasza kondycja umysłowa.

Absolutnie popieramy zdrowy tryb życia i ekologiczną, nieprzetworzoną żywność, ale pewne bezpodstawne ograniczenia w diecie mogą być niebezpieczne dla zdrowia bardziej niż kilka nadprogramowych kilogramów.

Dieta paleo skupia się głównie na produktach zawierających dużo białka i błonnika. Działanie odchudzające diety paleo opiera się na założeniu, że nie można przejeść się produktami białkowymi, warzywami i owocami dlatego, że szybko sycą a poza tym mają niski indeks glikemiczny. Nie można się nimi przejeść tak jak słodyczami czy tłustym jedzeniem z fast foodów. Unikać powinno się napojów słodzonych i gazowanych i zastąpić je czystą, niesmakową, niegazowaną wodą mineralną.

W diecie paleo ważny jest także ruch, ale nie ten na siłowni, ale na świeżym powietrzu.

ZDROWA DIETA, CZYLI JAKA?

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się co jest zdrowe, a co nie?



Zobacz również: Produkty, które powinny być zawsze na talerzu razem

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowie:

Ćwiczenia na plecy Higiena podczas miesiączki Potliwość stóp Masaż sposobem na życie i sukces Dlaczego warto jeść truskawki? 10 powodów, dla których warto jeść jabłko każdego dnia Poznaj korzyści z jedzenia marchewki Korzyści z jedzenia ogórków Dlaczego warto jeść kiwi? Produkty, które dodadzą ci energii Uważaj na niskotłuszczowe zamienniki produktów! "Złe jedzenie", które jest dla ciebie dobre Jedzenie idealne na lato 10 zasad zdrowego odżywiania, których nie znasz Zaskakujące źródła probiotyków Jedzenie, które zwalcza cellulit 10 odchudzających przekąsek dla ćwiczących 10 sposobów, dzięki którym wypijesz więcej wody Resztki produktów, które powinnaś jeść Przygotuj zdrowszą wersję pizzy - sprawdź jak! Największe mity żywieniowe Co warto ustalić przed ślubem? Jak miłość wpływa na zdrowie? "Pokonać raka" Medical Media Solutions

Popularne w tym tygodniu:

Picie słodzonych napojów powoduje stan przedcukrzycowy Witamina D i K na straży zdrowych kości