Jagodowy zawrót głowy, czyli co lubi jeść twój mózg

Niektóre środki spożywcze są szczególnie dobre dla ochrony twojego mózgu, komórek nerwowych i naczyń krwionośnych, gdyż zabezpieczają je przed efektami starzenia. Większość pokarmów zdrowych dla mózgu korzystnie wpływa także na twoje serce, ponieważ zapewnia im stałe zaopatrywanie w tlen. Ryzyko chorób układu krążenia wiąże się tym samym ze spadkiem funkcji poznawczych.
Jagody

Słodkie dzikie jagody są wręcz przepełnione antyoksydantami, które wymiatają szkodliwe wolne rodniki. Badania na szczurach wykazują, że dieta bogata w jagody poprawia umiejętność zapamiętywania, zdolności motoryczne, a nawet odwraca związane z wiekiem zaburzenia koordynacji oraz równowagi. Minerały zawarte w jagodach przeciwdziałają miażdżycy i mają dobry wpływ na ciśnienie krwi. Jak wiadomo, podwyższone ciśnienie krwi może uszkodzić delikatne naczynia krwionośne w mózgu, prowadząc do jego udarów.

Łosoś, sardynki i śledź

Tłuste ryby są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które chronią układ nerwowy. Wyższy poziom kwasów omega-3 we krwi wpływa na wyższy poziom serotoniny – substancji chemicznej poprawiającej nastrój. Badania prowadzone w Rush Instytut Healthy Aging w Chicago wykazały, że ludzie, którzy spożywali przynajmniej jeden składający się z ryby posiłek w tygodniu, są znacznie mniej narażeni na chorobę Alzheimera niż ci, którzy regularnie unikają dań rybnych. Badania wykazały także pozytywny wpływ tych ryb na uczenie się i wydajność pamięci, co wynika z faktu, że dieta rybna sprzyja prawidłowemu przekaźnictwu pomiędzy komórkami nerwowymi.

Szpinak

Szpinak okazuje się pełnym mocy obrońcą w walce z wolnymi rodnikami. James Joseph, szef laboratorium zajmującego się badaniami nad układem nerwowym w Human Nutrition Research Center on Aging, stwierdza, że szpinak wyraźnie spowalnia rozwój zaburzeń związanych z wiekiem w centralnym układzie nerwowym oraz deficyty poznawcze. Sałatka ze szpinaku ma co najmniej trzy razy więcej kwasu foliowego niż surówka z sałaty lodowej.

Czerwone wino, a najlepiej sok winogronowy

Picie czerwonego wina w umiarkowanych ilościach sprzyja długowieczności. Ponieważ jednak alkohol spowalnia wydolność mózgu i nie pozwala mu funkcjonować prawidłowo, sprytniejszym wyborem napoju może okazać się sok z winogron. Kolejne badania z udziałem Jamesa Josepha pokazują, że sok winogronowy znacznie wpływa na pamięć krótkoterminową i poprawia zdolności motoryczne. To nie tylko ogromna dawka antyoksydantów. Joseph uważa, że spożywanie soku winogronowego zwiększa produkcję neuroprzekaźnika dopaminy. Sok winogronowy posiada największą ilość antyoksydantów ze wszystkich owoców, warzyw lub jakichkolwiek badanych w tym kierunku soków.

Pełnoziarnisty i brązowy ryż

Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić, aby wzbogacić swoją dietę w składniki odżywcze, jest spożywanie brązowego ryżu. Jest on pełen witamin i magnezu, które wydają się podstawą zdrowia Ryż pełnoziarnisty zawiera witaminę B6, która pomaga w redukcji poziomu homocysteiny. Podejrzewa się, że przyczynia się ona m.in. do występowania miażdżycy.

Gorące kakao

Rozgrzej się kubkiem gorącego kakao, które ma dobroczynny wpływ na twój mózg w nie mniejszym stopniu niż na zmarznięte dłonie. Chang Young Lee, profesor biotechnologii na Cornell University, potwierdza, że zawartość przeciwutleniaczy w dwóch łyżkach czystego kakao jest prawie dwa razy większa niż w czerwonym winie, dwa lub trzy razy silniejsza niż w zielonej herbacie i cztery do pięciu razy większa niż w czarnej herbacie. Przeciwutleniacze zawarte w gorącym kakao chronią komórki mózgu m.in. przed chorobą Alzheimera i innymi zaburzeniami.

Orzechy, szczególnie migdały i orzechy włoskie

Orzechy są bogate w przeciwutleniacze i obniżają poziom cholesterolu we krwi. Badania na Uniwersytecie w Harvardzie wykazały, że kobiety, które jadły więcej niż pięć porcji orzechów tygodniowo, miały znacznie mniejsze ryzyko choroby niedokrwiennej serca niż te, które jadły mniej niż jedną porcję orzechów. Orzechy nie przyczyniają się do zwiększenia masy ciała, co powodują innego rodzaju pokarmy bogate w tłuszcz. Orzechy włoskie są bogate w kwasy omega-3.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek zawiera silne antyoksydanty zwane polifenolami. Wykazano, że oliwa z oliwek zmniejsza ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Najlepszą odmianą jest oliwa extra-virgin.

Czosnek

To ostre zioło spowalnia proces starzenia poprzez silne właściwości przeciwutleniające. Zawiera również silne związki antybakteryjne i przeciwwirusowe, które pomagają zwalczać powodowane stresem przeziębienia i infekcje. Najlepiej działa surowy, zgnieciony czosnek. Ten gotowany ma mniejsze właściwości zdrowotne, ale nadal pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowie:

Jak długo żyją plemniki? Nadmiar sodu Radość życia "Joga w czasie ciąży i porodu" od Illuminatio Cała prawda o bubble tea 10 powodów, dla których warto pływać Dlaczego tłuszcze nasycone wcale nie są twoim wrogiem? Jak uniknąć 6 przyjacielskich faux pas? Jak kupić dobry rower? Co wiesz o medycynie estetycznej? Słodycze i ich wpływ na organizm Poczucie własnej wartości Dieta śródziemnomorska najlepszą receptą na uśmiech! Stosowanie probiotyków u wcześniaków 10 skutecznych sposobów na ograniczenie wielkości porcji Jak ćwiczyć pośladki na bieżni? Kiedy przespać się z nowym partnerem? Biegaj na zdrowie! Czy warto stosować suplementy diety? Jak zrelaksować stopy w 15 minut? Wykonaj 15-minutowy trening na schodach! Jak zwiększyć ilość spalanych kalorii? Z hemoroidami można walczyć Sprawdź, co powinnaś zabrać na majówkę!

Popularne w tym tygodniu:

Jak schudnąć bez diety?